Wat is lipoedeem?

Afdrukken E-mail

De letterlijke betekenis van lipoedeem is ‘vetzwelling’. Het is een chronische aandoening van de vetcellen, welke meestal bij vrouwen voorkomt vanaf of na de puberteit. Bij lipoedeem is er een onregelmatige vetverdeling over het lichaam, die meestal optreed aan het onderlichaam. Soms doen de armen ook mee. Vaak hebben patiënten met lipoedeem ook andere klachten zoals moeheid, pijn bij aanraking van de huid en snelle overbelasting.

Bekijk het filmpje over Lipoedeem

Hoe ontstaat lipoedeem?

De oorzaak van lipoedeem is niet bekend. Het komt meestal wel vaker in een familie voor. Soms is er bij patiënten met lipoedeem ook sprake van een verminderde afvoer van lymfevocht, waardoor er ook een ophoping van lymfevocht ontstaat in de armen en/of de benen. Dit wordt lymfo-lipoedeem genoemd. Er bestaat ook een type lipoedeem dat gepaard gaat met spataderen.

Er is een aantal factoren die lipoedeem negatief beïnvloedt:

• overgewicht
  • hormonale factoren
  • statisch beroep, waarbij u lang stil moet zitten of staan
  • weinig spierarbeid
  • warmte
  • aanwezigheid van lymfoedeem/veneus oedeem
  • ongezonde voeding met te veel calorieën

Wat zijn de verschijnselen?

Lipoedeem ontstaat meestal vanaf de puberteit. Met name de onderbenen, dijen, heupen, binnenkant van de knieën en in mindere mate de onderarmen zijn aangedaan. De voeten en handen blijven vrijwel altijd vrij waardoor er een abrupte overgang van de enkel naar de voet of de pols naar de hand ontstaat. Als lipoedeem langer bestaat kan de huid stugger en onregelmatiger aanvoelen. Er kunnen putjes in de huid ontstaan, de zogenaamde ‘sinaasappelhuid’. Bij andere vormen van oedeem kunnen er deukjes in de huid gedrukt worden, bij lipoedeem kan dit niet. De kleine haarvaatjes in de huid zijn kwetsbaarder, waardoor bloeduitstortingen (blauwe plekken) sneller optreden.

Wat zijn de klachten?

Klachten die bij lipoedeem kunnen optreden zijn pijn, een gezwollen gevoel, drukkend gevoel, pijnlijke huid bij aanraking en een koud gevoel. De klachten nemen meestal toe naarmate de dag vordert en bij warmte. Vaak wordt er moeheid ervaren, welke lichamelijke inspanning moeilijk maakt.

Wat is de behandeling?

Het dragen van goed aangemeten steunkousen zorgt voor een betere vochtafvoer en voorkomt extra vochtvorming. Wanneer er sprake is van lymfo-lipoedeem kan soms aanvullende therapie gegeven worden zoals manuele lymfedrainage en zwachtelen. Deze behandeling wordt uitgevoerd door de huidtherapeut.

Er bestaan geen medicijnen welke lipoedeem kunnen genezen of verminderen. Het is belangrijk dat er eerst goed onderzoek wordt gedaan waarbij ook naar de vaten wordt gekeken. Daarnaast moet de goed diagnose worden gesteld, waarbij duidelijk wordt of het gaat om lipoedeem of lymfo-lipoedeem. De behandeling kan daarop worden aangepast.

Wat kunt u zelf doen?

• Zorg voor voldoende lichaamsbeweging zoals fietsen, zwemmen, wandelen of fitness.
  • Let op voor het ontstaan van overgewicht.
  • Draag de steunkousen.

Patiëntenvereniging

www.tillysmidt.nl

(Bronnen: http://www.huidziekten.nl/zakboek/alfabet/alfabetframel.htm en https://www.nijsmellinghe.nl/514/lymfoedeemkliniek-expertisecentrum-lymfologie/lipoedeem)